پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-7:56 شمسی /5/2/2024 7:56:11 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:17245
  • زمان انتشار:سه شنبه 25 شهريور 1399-22:52
طرح مجلس شورای اسلامی برای تحول صنعت و بازار خودرو رونمایی شد

طرح تحول بازار و صنعت خودرو که از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود، دیروز در دانشگاه امیرکبیر به نوعی رونمایی شد. 
خواب "بهارستان" برای "جاده مخصوص"

پیش تر گمان می رفت مجلسی ها در این طرح بیشتر به دنبال تغییر روش قیمتگذاری خودرو در راستای حذف دلالی و واسطه گری و حفظ همزمان منافع خودروسازان و مشتریان (در مسئله قیمت) هستند، اما دیروز مشخص شد مواردی مانند کیفیت، اسقاط، مالیات گیری از فروش خودرو و همچنین مدل آتی همکاری با خودروسازان خارجی نیز جزو اولویت های طرح موردنظر است. آن طور که روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در نشست روز گذشته با پژوهشگران و منتقدین صنعت خودرو، عنوان کرده، مبنای این طرح، اصلاح روش توزیع و فروش خودرو است و تلاش می‌شود با عملیاتی شدن آن، توزیع خودروی صفر از مسیرهای غیر از بورس کالا بسته شود. وی با بیان اینکه با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا، قیمت را تعیین خواهد کرد، تاکید کرده که با بورسی شدن قیمت خودرو، خودروسازان نمی توانند محصولات خود را از "در پشتی" بفروشند. این نماینده مجلس هرچند توضیحی درباره "فروش خودرو از در پشتی" نداده، با این حال به نظر می رسد از نظر وی، روش های فعلی فروش خودروسازان، شفافیت لازم را ندارد. ایزدخواه اما در ادامه نشست دیروز، به مفاد اصلی طرح تحول صنعت و بازار خودرو خودرو اشاره و جزئیاتی از آنها را اعلام کرده است.
در شماره امروز خودرونامه اما تنها مروری می کنیم بر مفاد موردنظر و در روزهای آینده به نقد و بررسی بیشتر آنها با استفاده از نظر کارشناسان و فعالان صنعت خودرو خواهیم پرداخت. طبق گفته های عضو کمیسیون صنایع مجلس، "عرضه خودرو در بورس کالا"، "بهبود کیفیت خودرو"، "اسقاط در ازای تولید"، "همکاری فناورانه با خارجی ها"، "امکان تولید خودروهای دست ساز" ، "ورود نظامی ها به صنعت خودرو"، "مالیات ستانی از فروشندگان خودرو" و همچنین "الزام خودروسازان به فروش سهام های به اصطلاح لایه ای"، مهمترین بندهای طرح تحول صنعت و بازار خودرو به شمار می روند. بر این اساس، قیمتگذاری خودروهای صفر کیلومتر داخلی به بورس کالا سپرده می شود و اگر قیمت تعادلی در بورس بالاتر از بهای تمام‌شده باشد، از اختلاف بین قیمت بازار و قیمت تمام‌شده، مالیات اخذ خواهد شد. هدف این است که رانت موجود به جیب دولت برود و خرج تولید شود و سر دلالان بی کلاه بماند.
اما در بحث کیفیت نیز "اهالی بهارستان" به دنبال آن هستند که برای قیمتگذاری پایه خودروها مولفه هایی مانند ایمنی، مصرف سوخت و صادرات لحاظ شود تا مثلا اگر خودرویی از ایمنی بالایی برخوردار بود، تولیدکننده مجوز دریافت سود بیشتری از محل قیمتگذاری آن داشته باشد. دیگر بخش طرح تحول صنعت و بازار خودرو اما به اسقاط فرسوده ها اختصاص دارد. در این طرح برنامه ریزی شده که خودروسازان به ازای تولید هر پنج دستگاه محصول، یک خودرو فرسوده را اسقاط کنند. 
در کنار اینها، نمایندگان مجلس، مالیات ستانی از "فروش خودرو توسط شهروندان" را نیز در طرح موردنظر گنجانده اند. بر این اساس، به هر کد ملی فقط یک خودرو در سال تعلق می‌گیرد و اگر فردی تا دو سال بعد از خرید خودروی صفر، اقدام به فروش کرد، از وی مالیات گرفته خواهد شد. در نهایت اما طرح تحول صنعت و بازار خودرو، به قراردادهای خودروسازان نیز ورود کرده است، به نحوی که قراردادهای خارجی باید پیوست فناورانه داشته و معاونت علمی و فناوری دولت موظف به بررسی آنها است. همچنین پیشنهاد شده که صنایع نظامی نیز اجازه داشته باشند با رعایت همه قوانین و شفافیت کامل، به خودروسازی ورود کرده و مثلاً به انتقال فناوری در این صنعت بپردازند.
طرح تحول صنعت و بازار خودرو اما فعلا در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دست بررسی قرار دارد و باید منتظر ماند و دید نسخه نهایی آن با چه حذف و اضافه هایی در صحن علنی به رای گذاشته خواهد شد. آیا خواب هایی که بهارستانی ها برای "اهالی جاده مخصوص" دیده اند، تعبیر خواهد شد یا این طرح نیز مانند طرح مجلس قبلی به کما خواهد رفت؟ زمان پاسخ این پرسش را خواهد داد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین